תשובה לתגובה

ספינות במבחן: Yachts 53 & 57

מחבר: 
דוד לחיאני
מספר מפליגים: 
8

את שני הדגמים החדשים בטווח שמעל ל- 50 רגל השיקה היצרנית הצרפתייה תחת השם "קו היאכטות של ג'נו". הקו החדש מורכב משני הדגמים – הראשון הוא ה- Jeanneau 53 ,שעליו ערכתי את מבחן השייט, והשני הוא ה- Jeanneau 57, יש מעט מאוד מן המשותף לשני הדגמים בעלי מודל ה-T מלבד העובדה שהם בנויים על קו ייצור. וזה מה שעושה אותם כל כך מעניינים: לספינות יש מראה טוב, אורך קו מים, מרווח הפנים, מערכות של ספינות גדולות, יכולת לשייט בים פתוח / אוקיינוס שבדרך כלל נמצאות בספינות מותאמות אישית או חצי מותאמות בדגמים שמעל ל- 50 רגל. אבל הדגמים האלו תוכננו וניבנו לניצול מרבי של טכניקות ייצור המוני אשר חברת ג'נו Jeanneau פיתחה כדי לשפר הן את האיכות והן את הערך על הדגמים האחרים שלה. את הפלגת המבחן על ה- 53 Jeanneau ביצעתי לאורכו של מסע בן 1,300 מיילים ימיים, בדרכי לישראל. הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא הסיפון המוגבה אשר מצויד בחלונות המעוגלים אשר הפכו לסימן ההיכר של ג'נו או אם תרצו "החתימה". בדגם זה הסיפון המוגבה הינו מעט נמוך מזה של הדגם ה- DS54 הפופולארי, אך אין זה מורגש מבפנים. השינוי עדין ומלוטש הנותן מראה סקסי (מבלי להיות קיצוני). התרשמתי מהקוקפיט הגדול באמת, המכוסה עץ טיק במראה הקלאסי. כל הלחצנים נמצאים בדיוק במקום שתרצו אותם, לצד כננות חשמליות גדולות וחזקות במיוחד. שתי עמדות היגוי המספקות שקיפות מעולה ולא פחות גם גישה מצוינת לאזור הירכתיים, מה שנקרא פלטפורמת השחייה. תאי אחסון גדולים ושטחי רביצה מרווחים מאוד. זה אולי ישמע פשטני מדי לומר שהפריסה(Layout) של ה- 57 דומה, רק גדול יותר, אבל זה לא באמת למעט הבדל אחד בולט: ה- 57 גדולה מספיק בכדי להכיל את הדינגי המנופחת אוויר ב"מוסך" האחורי ועוד המון ציוד נוסף, דבר שה- 53 לא יכולה לעשות.

עיצוב הפנים

שטח הפנים מואר היטב ומרווח מאוד. הסלון בנוי בצורת האות C המאפשר מקום ישיבה לשמונה איש סביב השולחן לארוחת ערב עם שני כסאות מסוגננים כמו שתמצאו סביב שולחן האוכל בביתכם. מקום הישיבה הנוסף,ממול, מהווה מיטה נוספת בזמן ההפלגה וגם ישנו בר משקאות, מעוצב בחוכמה, החבוי היטב תחת המשענת שבין המושבים. את הספינה ניתן להזמין במספר תצורות זמינות אך המטבח בצורת האות L הוא היחיד במקום ובתצורה קבועים. למטבח משטח עבודה גדול ושפע שטחי אחסון. למגירות יש מנגנון סגירה עצמית, שני תאי קירור כאשר אחד ניתן לשימוש כמקפיא, מיקרוגל/תנור, כריים 4 ראשים, קולט אדים ותנור אפייה. על שולחן הניווט הגדול יש פאנל להתקנת שפע של מכשירי האלקטרוניקה לצד לוח החשמל הראשי. בספינה זו, הנבחנת, ישנם שלושה חדרי שינה זוגיים ושלושה תאי שירותים/מקלחת, כאשר חדר השינה הראשי הוא הקדמי והאחרים בירכתיים. כמו כן ישנו תא שינה נוסף ובנפרד המשמש לסקיפר/צוות או לאחסון, כך שהכניסה אליו היא דרך החלון בסיפון העליון, הממוקם בין תא השינה הקדמי הראשי לתא העוגן. הן ב- 53 והן ב- 57 השתמשו באותו לכה אלפי(Alpi) פורניר טיק לרהיטים, כך שיש לא מעט דמיון בין השניים. העובדה כי בשניהם השתמשו באלמנטים של רהיטים דומים היא דוגמא מעולה לכך שהיצרנית ג'נו ניצלה את יעילות קו הייצור כדי לקצץ בעלויות. בוודאי שאין לכם את אפשרויות בחירת העץ או התצורה הרבות כמו בבניה בהתאמה אישית, אבל אם אתם אוהבים את מה שאתם רואים, האם זה באמת משנה?

בכוח הרוח

בספינה הנבחנת מותקן תורן עם שני מצלבים, לעומת שלושה ב- DS54 המקבילה, והמפרש הראשי נגלל לתוך התורן. יחד עם מפרש החלוץ 135% ובעזרת רוח קדמית(40 מעלות) אמיתית בעוצמה של 8 קשרים, הספינה השוקלת כ- 15 טון, שטה במהירות של- 5.5-6 קשרים. לא רע. והיא גם יודעת לחדד עד 32 מעלות לרוח. ברוח גבית הנושבת בעוצמה של 22 קשרים היא מגיעה למהירות הפלגה של 10 קשרים. הביצועים הנ"ל בוצעו, ללא מאמץ מיוחד בכוונון המפרשים, ונרשמו בזמן אמת והם בהחלט תואמים לגרף מהירות הקוטבי אשר מפרסם המתכנן. החלוץ עוזר מעט לפצות על כך שהראשי המתגלגל הינו קטן יחסית למפרש ראשי קונבנציונאלי. המתכנן Philippe Briand, תכנן גוף שנועד לנוע בקלות דרך המים, וכן את האפשרות לכוונן את צורת החלוץ כך שבמינימום מאמץ נתוגמל יפה ברוחות קלות. כמובן שניתן לקבל את הספינות עם מערך מפרשים נגללים או מלאים(עולה ויורד) ובמקביל שדרן קצר או ארוך לחובבי הביצועים שבינינו.

בכוח המנוע

בספינה מותקן מנוע 110 כ"ס של Yanmar ומדחף שלושה להבים גדולים מתקפלים. בעזרת הכוח הנ"ל הספינה התקדמה בקלות למהירות של 8-8.5 קשרים ב- 2500 סל"ד. ובזכות בידוד טוב של חדר המנוע, רעש המנוע היה לא יותר מאשר זמזום חלש. בביצוע תמרונים וגישות לרציף במרינה, הספינה מתמרנת בקלות רבה ובאופן מבוקר בעזרת חרטומן חזק מאוד הנחשב כחלק מציוד הסטנדרט המותקן בה.

לסיכום

נראה שהיצרנית ג'נו עלתה על משהו טוב עם קו היאכטות החדש שלה. ה- 53 מרווחת מאוד, מסוגננת ומפליגה היטב. ה- 57 אפילו יותר, יש בה יותר מערכות מתוחכמות, קיבולת המצברים גדולה יותר וכמובן ה"מוסך" לדינגי. אבל הן ספינות אשר נועדו לעשות את אותו הדבר: לספק את כל המותרות של ספינה גדולה בלי תג המחיר של ספינה גדולה. אמנם מחירה של ה- 53 כשהיא מאובזרת ומוכנה להקפת העולם עומד על כ- 400,000 יורו, אך תקבלו הרבה סירה עבור מאות אלפי יורו פחות ממה שהייתם משלמים עבור ספינה בבניה מותאמת אישית בגודל דומה. זהו סוג של חיסכון למימון הוצאות מסע שכזה. בכל אחד משני הדגמים מותקן, כציוד סטנדרט, כבש הידראולי, מפרש ראשי מתגלגל לתורן וכננת חשמלית.

Jeanneau 53
LOA               16.06 m
LWL               13.96 m
Beam             4.77 m
Draft (std./opt.) 2.28/1.80 m
Sail Area (100%) 111.50 sq. m
Ballast (std./opt.) 4,985/5,376 kg
Displacement       14,935 kg
Water            950 lt
Fuel               240 lt
Holding          227 lt
Mast Height   21.70 m

Engine          110-hp. Yanmar
Designer    Philippe Briand Yacht Design
Price    € 264,600

 

 

Jeanneau 57
LOA               17.78 m
LWL               15.35 m
Beam              5.00 m
Draft (std./opt.) 2.50/2.10 m
Sail A              (100%) 132.00 sq. m
Ballast (std./opt.) 6,100/6,500 kg
Displacement   20,600 kg
Water              930 lt
Fuel                 435 lt
Holding            227 lt
Mast Height     24.20 m
Engine            140-hp.VWTDI
Designer    Philippe Briand Yacht Design
Price     € 419,700

תגובה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
3 + 9 =
פתור את הבעיה המתמטית הפשוטה הזו. לדוגמה, עבור 1+3, הקש 4.