ספינה במבחן: Sun Odyssey 39i

מחבר: 
דוד לחיאני
מספר מפליגים: 
9

זהו דגם חדיש שהוצג לראשונה בתחילת 2006 על ידי היצרנית הצרפתית ג'נו, Jeanneau. החברה משווקת את הסירה ב-3 תצורות: Performance, Deck Saloon ,Standard cruising. את ה-DS 39i יחלו להציגה בתערוכות כבר בסתיו הקרוב ובכך דגם זה ממשיך את קו ה- DS שחברת ג'נו מובילה בעולם הכולל דגמים עד 57 פיט.

המבנה הבסיסי בכולן נבנה בשיטת ייצור סופר מודרנית בה הסיפון נוצר על ידי הזרקת וואקום של הפיבר גלס אל תוך תבנית מוכנה ואת עודפי החומר הנוזלי מנקזים גם כן בעזרת וואקום. בשל כך מופיעה האות I ליד ה- 39 המציינת את פעולת ההזרקה - Injection. התוצאה היא סיפון קל, חזק ובעל גימור נקי וחלק. רק החלק החיצוני בג'לקוט מיוצר עם חיספוס למניעת החלקה על הסיפון. בנוסף ישנם חיזוקי עץ בסיפון ובגוף, כולל חיבורם של הקירות המפרידים בין החדרים לתוך יציקת הגוף ובכך מקבלים צלעות חזקות יותר. חיזוק נוסף מתקבל מתבנית פנימית באזור תא המנוע אשר משווה לו גימור נקי בחלקים החשופים תמיד לליכלוך ושמנים באגן. היאכטה במישקל 7.262 טון, בעלת שוקע של 2 מטר עם קיל באורך 1.5 מטר השוקל 2.3 טון.

על המים עם מנוע:

ביאכטה זו מותקן מנוע HP 39 Yanmar עם מדחף בעל 3 להבים קבועים היושב על ציר ישיר מהמנוע ולא דרך ברך. התנתקות מהרציף בשילוב מנוע לאחור ומייד ביצוע של פעולת Prup Wash לא גרמה לרעידות חריגות בגוף הסירה. יצאנו מהמרינה והעלנו סל"ד ל- 2,200 כך שהמהירות אשר הושגה מול הרוח והגלים הנמוכים יש לציין, היא 5.4 קשרים, ובהפלגה עם דופן לגלים ולרוח היאכטה הגיע ל- 6.2 קשרים. המנוע ניזון ממיכל דלק, דיזל, 130 ליטר כך שבסל"ד עבודה של 2,800 הוא צורך כ- 3 ליטרים לשעה.

עם מפרשים ברוח ועל הסיפון:

פתיחת זוג המפרשים במלואם מהווים 71 מ"ר כאשר המפרש הראשי 36 מ"ר עם שחיפים לרוחבו מתנופף על תורן שוודי  מבית היוצר Selden שעליו זוג מצלבים. ביאכטה זו מותקנת, כתוספת, על התורן מסילה  מתוצרת  Harken   המאפשרת הרמה קלה והורדה מהירה מאוד של הראשי. ישנה האפשרות להתקין ראשי מתגלגל לתורן אך שיטחו יהיה 34 מ"ר.  החלוץ עם שטח פנים של 35 מ"ר וספינקר 97 מ"ר.

אם כך על ידי חלוץ וראשי בעזרת רוח קידמית אמיתית בעוצמת 11 קשרים היאכטה הפיקה מהירות של 6.2 קשרים. ברוח צד עם 10 קשרים היא הגיעה ל-6 קשרים. וברוח גבית חלשה בעלת 5.5 קשרים סחטנו ממנה 4.2 קשרים. על ידי שימוש בהגה באופן ידני היאכטה הגיבה מייד ובקלות לכל דרישה וברגע שהמפרשים היו מכווננים ומאוזנים נכון, ניתן היה להרפות ידינו מההגה והיאכטה הפליגה ושמרה על קורס ביציבות ללא מגע. בעזרת ההגה האוטומטי לא קיבלנו את אותו היחס ומשום מה היאכטה לא שמרה על קורס יציב אלא שכן היו סטיות גסות של החרטום לכל כיוון. בירכתיים המבנה רחב והתחתית מעט שטוחה אלו מאפשרים לגוף להיות מהיר מאוד במים.  את עמדת ההגאי מיקמו בניפרד משאר הקוקפיט ואיבזרו אותה כך שניתן בקלות לשלוט מתוכה על המנוע,על הימאות בכל הקשור להצלה וחבלי הקשרות וכמובן על המיפרשים שכן הווינצי'ם נמצאים בהישג יד. על הסיפון מותקנים 4 ווינצי'ם ומערכת גלגלות מתקדמת הכל מתוצרת Harken.

העיצוב:

את היאכטה עיצב הארכיטקט Marc Lombard אשר איפשר ללקוחות ג'נו להזמין את היאכטה עם עיצוב המבנה הפנימי בגירסאות של 2 או 3 קבינות, נוחות ורחבות בשל מבנה הירכתיים הרחב. יש רק תא שירותים אחד, כאשר בגירסת ה-2 קבינות מקבלים שרותים גדולים יותר, קבינה בירכתיים מסובבת לרוחב וגם מחסן גדול. כמו כן את מספר  המיטות הכללי ניתן לקבוע בין 5 ל- 9.

המטבח נבנה בצורת האות ח"ת בצד הימני, Starboard, ובו נמצא מקרר בנפח של 180 ליטר. הארונות המדפים והקירות עשויים מעץ סנדוויץ מצופה בטיק בהיר והריצפה/פיולים עשויה אף היא מעץ מצופה, כסטנדרט, בחומר נגד שריטות. לבילג'ים/שיפוליים יש שימוש נוסף כתא איחסון לבקבוקי שתייה או קופסאות שימורים. מסביב הרבה חלונות וכוות אדם/אטצ'ים המאפשרים חדירת אור ואיוורור הסירה.

בקוקפיט הפתוח והמרווח ישנו שולחן מובנה גדול עם ידית אחיזה ומסביבו המושבים המצופים ב-  Teak אשר מתחתם נמצאים תאי איחסון גדולים יחסית, וכמובן בנוסף ישנם זוג הגאיים המותקנים בעמדה נפרדת לנוחות ההגאי וביניהם התושבת להגה חרום. הגישה למים מהירכתיים ניתנת על ידי הורדת המושב האחורי אמצעי עד לכדי מדרס לרגליים, לדעתי קיימים פיתרונות טובים ופשוטים יותר, ושם מחכה סולם לירידה/עליה מהמים.

לסיכום:

המבחן נערך על גוף מספר 14 כפי שמיספרו במפעל, ומנתונים שהתקבלו מהיבואן בארץ, ליאור סופר מ'תילתנית', מתברר שחברת ג'ינו מכרה עד היום כ-80 יאכטות מדגם זה ובסך הכל חצי שנה עברה מאז תחילת המכירות. אומנם לא הנפנו ספינקר ואין מערכות מיוחדות שיש לציינם אך ההתרשמות הכללית הביאה אותי לידי מסקנה כי :

תמורת 110,000 יורו, מחיר הבסיס, תקבלו יאכטה קטנה ומרווחת, קלילה, מהירה, פשוטה לתפעול עבור שייט מתחיל ושייט יחיד , מרווחת מספיק בכדי לשאת משפחה בת 6 נפשות ובצפיפות 9 מפליגים, חסכונית מאוד ושומרת על יחס שווה של תמורה מול תועלת.

נתונים טכניים:

אורך מקסימלי             11.86 מ'

אורך קו מים                10.71 מ'

רוחב מקסימלי            3.88 מ'

שוקע                          2.00 מ'

מחיר                         110,000  יורו (בסיס)

דחי (קל)                    7,300 ק"ג

מנוע                          Yanmar39 כ"ס

כמות דלק                  130 ליטר

כמות מים                  355 ליטר

שטח מפרש              71 מ"ר

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
11 + 4 =
פתור את הבעיה המתמטית הפשוטה הזו. לדוגמה, עבור 1+3, הקש 4.