ספינות מעץ וימאים מברזל (או ההפך)

מחבר: 
דוד לחיאני

את המשפט "ספינות הן הדבר הקרוב ביותר לחלומות אשר ידיים אי פעם יצרו" כתב אדם בשם רוברט נ. רוז.
Ships are the nearest things to dreams that hands have ever made ("Ships" Robert N. Rose)i

 

 

 

אומנם, אדם בשם אולין סטפנס Olin Stephens, אולי השם הנרדף ביותר בעולם מעצבי היאכטות, הוכיח את האמירה הזו במשך יותר מחמישים שנה. הוא נולד בשנת  1908  וחי בעידן שבו הביעו את המחשבות, העיצוב והתכנון באמצעות נייר ועיפרון. מאה שנה לאחר מכן, בספטמבר 2008, בעידן ההייטק ושימושם של חומרי בניה מורכבים, הלך למנוחת עולמים. שמו חתום על יותר מ- 2,500 תוכניות של ספינות: הספינות הענקיות מסדרת ה- J  ולהן שיא של 8 ניצחונות בתחרויות השייט המפורסמות של ה-  America’s Cup, כאלף מהיאכטות הראשונות של היצרנית  הפינית הנודעת סוואן Swan היו פרי עפרונו,מוריס יאכטות ועוד רבים וטובים. הוא היה הדמות העיקרית מבין אלו אשר פיתחו את כללי הדירוג של ה-IMS וה- IOR . אפילו הצבא האמריקאי השתמש בשירותיו. אחד מכלי הרכב האמפיביים המפורסמים של מלחמת העולם השנייה היה המשאית Dukw האמפיבית. היא פותחה על מנת לאפשר אספקת כוחות תוך גישור על מכשולי מים וניוד בין איים בתוך ארכיפלג. הרכב תוכנן כפרויקט מלחמתי בידי חברת היאכטות  Sparkman & Stephens או בקיצור S&S .
כשהיה אולין בן 21, החליט להקים את החברה יחד עם אחיו רודריק. היא הוקמה  בנובמבר 1929 . את חלקו השני של שם החברה, הביאו עימם האחים דרייק וגיימס , בנים למשפחת Sparkman  העוסקים בתיווך יאכטות. אליהם צורף ג'יימס מוריי וכך התכנסו להם חמישה שותפים תחת השם Sparkman & Stephens. הספינה הראשונה שנבנתה, בעלות של  28,000 $ , הייתה מדגם Yawl באורך 52 רגל ונקראה בשם DORADE . היא זכתה בפרסים על העיצוב וניצחה בתחרות חציית האטלנטי (17 ימים שעה אחת ו- 14 דקות). בכך, החברה רכשה מוניטין רב ושמותיהם של הצעירים יצאו לאור אל עולם העיצוב וקהילת בונה היאכטות. היום החברה, אשר סניפה המרכזי ממוקם בשדרה החמישית בניו-יורק, מחולקת לשתי מחלקות, האחת עוסקת כמובן בעיצוב, אדריכלות ימית והנדסה ימית, והשניה עוסקת בתיווך כלי שייט, השכרות וביטוח ימי.
במציאות שלנו, לפחות שלי, המוקפת ספינות אשר נבנות ע"י מכונות בפס ייצור המוני של תערובות שונות של חומרי בניה ותרכובות כימיות, אין עוד בנמצא מראות של ספינות עץ איכותיות וייחודיות המיוצרות בעבודת יד ועודן  צפות על פני המים. בחלומותיי קיוויתי להפליג על אחת כזו, ואם כבר אז שזה יקרה בים הפתוח. החלום הזה הפך למציאות שהגשמתי לאחרונה. השנה, במלאות 81 שנים להיווסדה של חברת S&S, התמזל מזלי להשיט אחת כזו לאורך אלפי מיילים ימיים ולהביאה לישראל.
את הספינה BAILANTE , רקדנית בספרדית, מדגם Yawl עצבו Sparkman & Stephens ובשנת 1975 היא נבנתה במספנה הידועה Walsted  Aage הנמצאת בדנמרק. הייתה זאת הזמנה אישית וייחודית, ע"פ מידותיו של המזמין, כך שיש רק אחת ויחידה כזו בכל העולם. הספינה בעלת קווי דמיון ברורים ל- DORADE האגדית. לפני קצת יותר משנה היא נרכשה באיטליה, מהבעלים השלישי שלה כשהיא במצב תחזוקתי ירוד. הקונים/הבעלים החדשים שלה החליטו לאמצה ולטפל בה כיאה לאספני חפצי אומנות יוקרתיים. מתוך כך הוחלט להשיטה אל מחוץ למי הים התיכון אל מקום מרוחק וצפוני מאוד, כ- 7,000 מיילים ימיים, בו נמצא המפעל אשר יודע היטב כיצד לטפל  וכראוי בספינות מהסוג הזה ולבנות ספינות בעבודת יד, הלוא היא יצרנית היאכטות היוקרתיות Swan בפינלנד.אציין כי שיפוץ יאכטה מצריך משאבים רבים וזמן יקר, אך חשוב מכל הוא המקום בו היא תשופץ. כלומר, מי הוא הגוף המקצועי אשר יהיה האחראי והחתום על התכניות, רמת הידע והניסיון, איכות העבודה ורמת הגימור.
מבנה הגוף(קונסטרוקציה)
השידרית, הקיל הארוך ודף ההגה עשויים מעץ טרופי אפריקאי קשיח, Iroko. הגוף בנוי משתי שכבות עץ טיק אפריקאי 19 מילימטר לכל שכבה, הן מונחות על שלד העשוי מלמינציה של עץ אלון המהודקות במסמרי ברונזה. תשתית הרצפה עשויה מעץ אלון לבן (whit oak). הסיפון העליון עשוי גם כן מעץ טיק אפריקאי כ- 28 מיל' ומתחתיו שכבה של 12 מיל' עשויה מפיסות דקיקות של עץ לבוד ימי(Plywood)  המשולבות זו בזו ודחוסות. בית העץ המוגבה Deckhouse)), הקוקפיט והמושבים גם כן עשויים מאותו העץ, וכמו כן חלונות הסיפון המוגבהים אשר להם צירי ברונזה מסיביים.
על הסיפון
שני התרנים והמנורים של הראשי והמאסף, עשויים מעץ Sitka spruce  ומחוזקים באופן מסיבי מאוד ע"י שלוש טבעות מסגרת עשויות פלדת אל חלד. התורן הראשי עומד על הקיל ומחוזק לסיפון בעזרת כבלי (וונטות) פלדה בעוביים של  12, 16 ו- 19 מיל'. התורן השני/ האחורי ((Mizzen עומד על 'עצם הזנב' מעל לדף ההגה ומחוזק בכבלי פלדה 6 ו- 9 מיל'. כמו כן גם מוט הספינקר עשוי מעץ הסיטקה. בתצורה המקורית ישנה מערכת ידנית לגלגול המפרשים על המנורים(כיצד לפני 35 שנה חשבו על זה). לכל הגלגלות יש כיסוי עץ מובנה מעליהן  ולכל בקבוק מתיחה יש כיסוי עור התפור בעבודת יד. בספינה יש יותר מעשרה מפרשים שונים המאוחסנים בה במרווח. ברוחות צד וגביות המערך שלה מאפשר לצוות להניף חמישה מפרשים בו זמנית. זהו הרגע שבו מרגישים את ההבדלים בימאות המעשית באופן מובהק בין אז להיום ובין כלי השייט החדשים המודרניים לקלאסיים. על הסיפון, כל החבלים והמעלנים עשויים מאותו סוג חבל, העובי והצבע (בכדי לשמר את המראה האחיד הקלאסי). ומי שאינו מכיר את הספינה ואת עבודת הסיפון, עבורו יש אי סדר וחוסר התמצאות כללי אשר בקלות רבה יכול להניע אותו בטעות למתוח, או גרוע מזה לשחרר, מעלן או מייתר הנמצא בשימוש. ואלו אשר למדו והכירו את הספינה, להם הכול  גלוי וברור ומסודר באופן מופתי לנגד עיניהם הרואות וידיהם העובדות. 19 ווינצ'ים פזורים בסיפון. המסילות של גלגלות המפרשים, של החלוץ משני הצדדים ולראשי בתורן, עשויות פלדת אל חלד. 4 פתחי אוורור לספינה דרך הסיפון בעזרת הדורדות.
 סידור הפנים
הרצפה(פיולים), אשר כולם ניתנים להרמה ומאפשרים גישה לכל חלקי הספינה,  והרהיטים בנויים מטיק אגוז, ועבודת הנגרות ברמה גבוהה מאוד. הפינות מעוגלות, הדלתות מונחות מהרצפה ולכודות סביב במשקופים, הידיות והצירים עוברים דרכם כאילו היו יחידה אחת. העץ מצופה בלאקה סאטן מבריק(Varnish), התקרה הצבועה לבן ולאורכה פסי עץ, החלונות הגדולים אשר מאפשרים חדירת אור שמש ואור נמל לספינה המדגיש את המרווח בפנים, כולם יחד משפרים את יופיו של הגימור. שטחי המחיה והלינה מרווחים מאוד, סה"כ שני חדרים ו- 8 מיטות הפזורות בספינה. בסלון מותקן קמין, לבערת עץ, עשוי נחושת המובנה בתוך כוך המשווה מראה של אח ביתי. סביבו מודבקים אריחים מעוטרים בפרחים המזוהים עם ארץ מוצאו של הבעלים הראשון(שוודיה). כמו הרהיטים כך הריפוד באיכות גבוהה מאוד.
לסיכום
אם כל הספינות מעץ היו בנויות כך, היינו רואים אותן סביבנו ממשיכות לצוף על פני המים.
ואסיים בציטוט שורה אחת משיר בריטי ישן אשר לא הניחה לי מהיום הראשון שהפלגתי על 'הרקדנית':
I have seen old ship sail like Swans asleep..("The Old ships" James E. Flecker

      
                  Designer: Sparkman & Stephens  
Builder:   Aage Walsted, Denmark  Date 1975

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Length overall 51ft 3 in / 15.70 m    Length waterline 37 ft 5 in / 11.43 m

                    Beam 13 ft 5 in / 4.11m                    Draft 7 ft 10 in / 2.36 m

  Displacement 22 Tons                     Engine Yanmar 75cv Turbo Diesel

Construction Double planked in teak on laminated oak frames/ bronze fastened

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
4 + 3 =
פתור את הבעיה המתמטית הפשוטה הזו. לדוגמה, עבור 1+3, הקש 4.