ספרד, קוסטה דל סול עם 53 Swan

מחבר: 
דוד לחיאני

הפלגה משפחתית על יאכטה מדגם Swan 53, אשר ניבנתה במיוחד על פי מידותיו של הבעלים המאושר שהחליט לשלב בין שתי משאלות לב של יאכטונרים רבים: באחת טמון האופי של מכונת מרוצים ייחודית ליצרנים הפינים ובשניה סגולות של קרוזרית משפחתית ומפנקת לטעמו האישי.

ההפלגה התקיימה הפעם בחוף השמש המשתרע לאורך חופה הדרומי של ספרד בחבל האנדלוסיה, ממערב לMalaga-   לאורך Costa del sol מזרחה עד ל- Almeria.

היאכטה תוכננה כך שבקלות ניתן לשהות בה לתקופה ארוכה. משפחה, חברים או בקיצור 6 נוסעים יהנו משטחי שיזוף וסתלבט הגם שלא יחסרו 'פינות התבודדות' נוחות ונינוחות. זהו יתרון, נוסף מיני רבים כמותו, שאינו בנמצא אצל יצרני יאכטות רבים בדגמים מסדר גודל כזה. במקרה זה היצרנים הפינים והבעלים החדש  בשיתוף ניהולי שוטף של חברת סטארבורד הצליחו לפענח מספר חידות העוסקות בנוחות, מרווח ופונקצינאליות גבוהה.

תרשו לי להתחיל דווקא במטבח - במטבח שממנו יוצאות הבשורות הנכונות והקולינאריות , במונחים רבים, שאמורות להשפיע על הלך הרוח בסירה. הרי כל מי שמלח ים על גבותיו יודע בדיוק אילו שרירים ואיברים פנימיים בגוף עובדים שעות נוספות בזמן ההפלגה. ב- swan 53 את המטבח החליטו למקם  ב- Starboard side  כך שמיד בכניסה לפנים היאכטה בצדה הימני ולכיוון הירכתיים משתרע לו מטבח ארוך ומרווח, פונקציונאלי מאוד אשר מכיל בתוכו מכשירי חשמל מודרנים ובינהם: מקרר דלת צד גדול, מקפיא, מיקרוגל מובנה, תנור גז, כריים רחבים, קולט אדים, מכונת אספרסו וכיור בגודל ביתי. כל אלו ביחד עם שטחי האיחסון הגדולים הממוקמים במקומות הנכונים ושטחי העבודה המרווחים מאפשרים לשוהים במטבח להכין ארוחה מלאה ומורכבת ליותר מ-6 סועדים אשר לפני כן נשטפת, נקצצת, מוקפצת, נאפת ומתבשלת בקלות, ביעילות ובזריזות שמוכיחה כי סוף מעשה במחשבה תחילה ואת זה מוצאים הרבה  ב-Swan  הפינית.

Puerto de la Duquessa, Malaga, Andalucia

ביציאה מהמרינה קיבלו אותנו רוח מערבית ערה בת 15 קשרים ועוד כמה מצופי שארק ודייגים פזורים בצפיפות. פה כדאי להזכיר ולומר שזהו מראה החוזר על עצמו בקירבת כל מרינה ספרדית שביקרנו בה ובמיוחד אלה הסובבות את העיר מאלגה שבה מתגוררים חצי מיליון תושבים המתפרנסים בעיקר מדייג, חקלאות מודרנית ענפה ותיירות. התרחקנו מהחוף דרך "סללום" מצופים ופתחנו מערך מפרשים מלא. הנה לכם שאלה: לאחר שתיכננתם את יום ההפלגה ליעד הבא - מתוך קביעה כי שומרים על קצב התקדמות של 7 קשרים - אבל כרגע הרוח הגבית שנושאת את מכונת המהירות שעליה אתם נמצאים בעזרת מפרשיה בלבד המפיקים ומעניקים לכם מהירות של 9 קשרים בלי כל מאמץ מיוחד,לא תיקחו? כמובן, אז אנחנו לקחנו ועוד איך לקחנו. רק מה הבעיה?! שהתאבון למהירות נפתח והמחשבות על ג'יניקר או ספינקר לא מניחות לך לרגע. אז די ומספיק עם זה! גם כך זה מהיר, אנחנו בחופשת שייט חופים ולא במרוץ!! הרגעתי את עצמי. כשהכל עובד כמו שצריך, מתוח, נפוח מהיר ויציב, זה הזמן לכובע וקרם הגנה לגברים ולנשים הרבה שמן שיזוף. מזרוני הרביצה כבר פרוסים על הסיפון מתחת למנור ובתפוסה מלאה. הרי ההפלגה בגבית יוצרת את תנאי החופשה האידיאלים בשייט.

לרובנו נדבקה ליד פחית בירה קרה או בריזר, הקוקפיט המרווח ריק מאדם ורק זוג כיסאות המותקנים מחוץ לרלינג בירכתיים מאויישים על ידי כאלו שכרגע סופגים שמש וים, שואפים את החופשה לראות וזורקים חיוכים לכל הכיוונים ותמיד תמיד נמצאים בעיניינים.

ה- 53Swan עם דחי גוף של 26 טון שטה במהירות וביציבות שמעניקים הרגשה של ביטחון וסיפוק רב. את המקטע הראשון למרינה הבאה יכולנו לסיים כעבור 5 שעות אך ההנאה שבהפלגה השאירה אותנו בים 8 שעות רוויות באלכוהול וטאפס.

Marina del Easte

בספרד, שלא כמו בטורקיה ביוון ובקרואטיה, אלא דווקא כבישראל ישנו נוהל כניסה למרינה שמחייב כל כלי שייט להרתק אל רציף המנהלה לבצע רישום ורק אז מפנים את היאכטה לרציף בו היא תשהה. במקרה שלנו לנוכחות מראה ה-Swan  היוקרתית מפנים אותנו לרציפים של היאכטות באותה הרמה ומעלה שזוכות ליחס ראוי. אם כך לרוב כדאי ורצוי ליצור קשר עם המרינה בטרם עת ולהודיע על זמן ההגעה המשוער בכדי לשמור מקום פנוי. אגב, לכל מי שלא דובר ספרדית ונושא עימו טלפון נייד עדיף ומומלץ בחום להתקשר ישירות למשרדי המרינה אשר מצויידים בלפחות עובד/ת אחד/ת שמגמגם/ת אנגלית, מאשר לנסות להבין גימגומים במכשיר הקשר VHF בג'יבריש. אם אחד מכם דובר את השפה אזי הסתדרתם לגמרי.

המרינה קטנה ומוקפת בהרים גבוהים שעל צלעותיהם מתפתח בטירוף נדל"ן הנבנה בהדרגה במורדות הגולשים לים והמכתרים את המעגן. עורף המרינה בנוי ברובו מבתי נופש המאויישים בדרך כלל בקיץ. אל הרציפים קשורות לרוב סירות מנוע מהירות והרבה אופנועי ים באחסנה חצי יבשה. כמעט וכל יאכטות המפרש במרינה זו עוגנות ברציף האורחים שמשום מה די פנוי יחסית לשיא העונה.

יום שישי. לבוקר הזה התעוררנו לתוך ערפל שנחת באזורנו ומנע מהשמש להחדיר את קרניה דרכו להאיר ולהעיר אותנו. אז אחרי א. בוקר דשנה שכללה מבחר רב של גבינות, יוגורט, לחמים טריים, שקשוקה מהסרטים ושפע פירות החלטנו פה אחד לחזור לישון. נקודה. סתם, אבל זה מה שכולם רצו יותר מכול.

אז יצאנו לים בתחושת כבדות איומה עם החרטום מזרחה ללא רוח אפילו לא פפווו קטן וערפל המונע ראות מעל 70-100 מטר. זהו אירוע המצריך מכל הנוכחים עין צופה וערנות. ב-swan מותקן אקו-סאונדר שקורא נתונים לפנים ולא רק מטה. בנוסף ישנה מערכת כריזה המותקנת על התורן שאחד השימושים בה הוא גם בשעת הצורך להשמיע אותות ערפל. לכן כולם כולל כולם, השבעים והדשנים, התנדבו לעזוב את הקוקפיט ולעבור קדימה למזרונים שעל הסיפון ולפקוח עין אך בתנאי שהצפייה תלוווה בשכיבה וספר קריאה בהצמד.

ללא מפרשים ורק מנוע בעל 75 כ"ס שפועל ב- 2200 סל"ד באופן חרישי במיוחד וללא שום הפרעות רעש יחד עם הגה אוטומטי, לא משאירים לך כלום אלא להצטרף לאזור הרביצה רבתית ליד מחלקת הנחירות. זוג לוויתנים שעברו לצידנו בקורס נגדי, בצבצו מהמים מידי פעם בכדי לנשום, התרחקו מאיתנו והשאירו אחריהם תחושת סנוביות חריפה המנוגדת לבני דודיהם היונקים שלו רק הם היו כרגע בסביבה אין ספק בכלל שהיו שוחים וקופצים לעברנו, אל החרטום, לומר שלום בהתלהבות ילדודית שמיד מקפיצה את הריגושים את המצלמות ואת המורל בסירה. וזה לא משנה כלל את העובדה שזו הפעם המי יודע כמה שרואים דולפינים. גם ה-Swan רצתה להשתולל אך ללא רוח וערפל שמסרב להתפזר אין לנו אלא שוב לשנות תוכניות ובפה אחד החלטנו על פעילות יבשתית.שיח קצר עם המרינה הקרובה אישר לנו כניסה אליה ובתנאי שנסכים להצמד along side לקטאמרן. הסכמנו.

במרינה Puerto de Adra לא היה ממש מקום עגינה כיוון שזהו בעצם נמל דייגים מפוצץ במיכמורתנים וסירות דייג שונות, מטונף בשקיות ניילון, דגים מתים שצפים יחד עם שברי עצים ואפילו חבית חצי טבועה. מסביב מעל חגה להקת שחפים צווחנים ומרעישים שמצטרפים בדיס הרמוניה, יש לציין, לרעש המוזיקה הלטינית המושמעת מחוף הרחצה הסמוך, בו מתכוננים ה-DJs למסיבות סוף השבוע.

בחוץ 33 מעלות, השמש בחוף השמש שוקעת רק בסביבות השעה 22:00 לכן שכרנו רכב ויצאנו לטיפוס הרים וצייד נופים משגע אבל דרך שימשת הרכב הממוזג.

שבת בבוקר יום יפה צוות ה-swan  שותה המון קפה, כולם קוראים המון עיתון ואני רוצה המון בלון אבל מיפרש בלון, ספינקר או ג'יניקר מה שיש רק שיהיה ציבעוני ומהיר.

טרם נצא לים ישנם משימות קבועות שצריך לבצע וביניהם מילוי מכלי המים המתוקים. במקרה שלנו מדובר ב-4 מיכלים בגדלים שונים (יחדיו 715 ליטר) הפזורים בסירה ומחוברים ביניהם בטור על ידי צנרת מסועפת ומבוקרת ( כך שישמר חוק הכלים השלובים) ובעזרת 4 ברזים ו-4 צינוריות שמוליכות לכיור המטבח את המים המיותרים (Over floor) בכל מיכל ובהתאמה. בכך ניתן האות לסגור את הברז לכל מיכל בתורו. כל המערכת ניזונה דרך פתח מילוי אחד ויחיד הנמצא על הסיפון. היידד לפינים. התארגנו בזריזות ויצאנו מהנמל לפני שריח הדגים המתים יתחזק לכדי צחנה ויהרוס לנו את הבוקר. בחוץ חיכתה לנו רוח צפון מערבית קלילה 8-10 קשרים אשר אילצה אותנו בכח, לא שרצינו כל כך, לפתוח את הג'יניקר. על סיפונה של ה- swan בחרטום ישנו VERTICAL WINDLASS  - ווינץ חשמלי חבוי אשר מתרומם באופן אנכי מעלה לסיפון בזמן השימוש בו.

                     

בנוסף ישנו תא איחסון קידמי, ליד התא של שרשרת העוגן, שבו מאוחסנים מספר מיפרשים לשימושים שונים ברוחות שונות כגון: code zero לקידמיות חדות, ג'יניקר לגביות-צד וספינקר לרוחות מלאות. את הג'יניקר פותחים לרוח ואוספים חזרה בעזרת שרוול העשוי מאותו בד מפרש אשר מכיל בתוכו את המפרש עצמו. את שניהם יחדיו מעלים לראש התורן על ידי מעלן וברגע הנכון מרימים את השרוול לראש התורן על ידי מעלן אישי המובנה בתוכו, ובכך המפרש נפרש החוצה בעזרת הרוח. בכדי לאסוף אותו חזרה יש למשוך את השרוול חזרה כלפי מטה תוך כדי שיחרור המיתרים וכל המפרש מתכנס פנימה בסידור אלגנטי פשוט וקליל. ובכן התוצאה היא שברוח הנושבת בעוצמה של 12 קשרים הSwan- שטה במהירות של 9 קשרים. מדהים.

התרחקנו מהמרינה אכלנו שתינו נהננו ועכשיו צריך לחזור לכיוון החוף, בו שוכנת המרינה הבאה, אל מול הרוח הגולשת מההרים הגבוהים בעוצמה שגוברת עד 25 קשרים. והנה לכם מבחןSwan  נוסף: עוצמת הרוח אילצה מאיתנו לצמצם מפרשים, לכן הראשי עבר צימצום ראשון והחלוץ בשליש. עם גלים בגובה מטר בחרטום ומערך מצומצם שמרנו על מהירות של 9 קשרים. והיאכטה מצידה אינה נדה מעלה מטה אלא מתקדמת ביציבות מדהימה כאילו אין רוח וגלים. היו אלו השפריצים אשר דאגו להזכיר לנו את קיומם. ככל שהתקרבנו לחוף הרוח דעכה ונחלשה עד למצב שאין מנוס מלהניע מנוע, בכל זאת צריכים למהר להכנס למרינה Aquadolce להתארגן זריז ולקפוץ לאחד מהפאבים המקומיים בכדי לשריין מקומות עבור 6 אנשים להערב לצפות בגמר אליפות העולם בכדורגל- המונדיאל.

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
5 + 7 =
פתור את הבעיה המתמטית הפשוטה הזו. לדוגמה, עבור 1+3, הקש 4.